Pari iltaa sitten. Muistutti lahjastaan miestä. Siitä moccamasterista. Kysyi voisiko aikaistaa vuodella sen saamista kun kahvinkeitin on ihan hanurista. En sanonut mitään, jäin kuuntelemaan mitä mies tälle vastaa. Anoppi istui nolona vieressä, kai sitä harmitti likkansa puheet. Minun olisi tehnyt mieli sanoa paljonkin. Ottaa pummia hartioista kiinni ja ravistaa, kysyä paljonko se luulee viiden lapsen elatuksen ja hankintojen maksavan kuussa.

Mies vastasi liki minua tyydyttävästi. "Luulenpa ettei silloin ylimääräisiä rahoja ole, meille tulee vauva niihin aikoihin. Ja vauvallekin pitää ostaa koru kaulaan kuten sisaruksilleen". Voinko laittaa portille kyltin jossa lukee "pummaaminen ja herran sanan levitys kielletty"? Voinko? Voinko kieltää pummia puhumasta tai vielä parempi, edes käymästä meillä? Voinko sanoa sille, että vetää vitun päähänsä ja pakenee vuorille?

Ei, en minä sitä vihaa. En vaikka siltä saattaa välillä kuulostaa. Minä vain toivoisin, että se löytäisi jostain ne aivonsa. Lakkaisi kuvittelemasta, että veljensä on Kroisos, lakkaisi kuvittelemasta, että kaikki lähimmät tahtovat tukea sen taloutta kuka milläkin. Lakkaisi pummaamisen, hyväksikäytön. Tajuaisi edes pitää suunsa kiinni minun aikana. Vaikka siskoni onkin hemmoteltu kakara monella tavalla, ei siskolleni tulisi mieleenkään pyytää meiltä mitään. Kertaakaan se ei ole vihjannut edes tarvitsevansa jotain.

Lainannut se on sekin rahaa. Pummiin verrattuna sen rahan lainaamisessa on vain yksi vissi ero. Se maksaa lainansa takaisin. Se ei kuvittele, että lahjoitimme lainan sille. Pummi ei maksa. Edes kympin vippiä. Se kuvittelee sen lahjaksi. Varakkaalta veljeltään, joka elättää viisi lasta ja muijan.

Olen kyllästynyt. Olen kyllästynyt pummiin ja sen puheisiin. Ja se on huomannutkin sen monta kertaa. Se on huomannut, kuinka en edes katso siihen päin jos se meille tulee. En vain pysty. Tiedän että silmistäni näkyy mitä ajattelen. Pummi! Pysy poissa. Pysy siellä missä oletkin. Pidä veljeesi yhteyttä niin paljon kuin haluat, mutta jätä edes minut rauhaan. Perkele!