Ja se vei koko käden. Siltä minusta on tuntunut viime aikoina. Kun nyt kerran kuuntelit ja olit siinä, saanhan kaataa lisää sontaa niskaasi? Ei, en halua kuulla sinun suruistasi, ne ei voisi vähempää kiinnostaa, itseasiassa minulla olikin juuri kiire kauppaan, lisäämään puita saunalle, siivoamaan vaatehuone loppuun. Aivan yhtä hyvin anoppi olisi voinut sanoa näin viimeisen puhelumme aikana.

Mitä sitten, että sinun ystäväsi on kuolemassa, mitä sitten, että sinua surettaa kuinka hänen rakkaansa sen kestävät, mitä sitten, että sinuunkin sattuu. Minulla on juuri nyt kiire tapaamaan lapsenlapsiani, viemään tytärtä kauppaan, pesemään parvekelasit loppuun. Ei, ei puhuta näistä, vaihdetaan johonkin mukavampaan aiheeseen, vaikkapa siihen millaisen topin ostin ja kuinka mukava se myyjä siinä liikkeessä on.

Ei, en tarkoittanut, että huomaat miten tyttäreni käyttäytyy exäänsä kohtaan, haluan vain sinun olevan samaa mieltä kanssani siinä, että exä on idiootti, tyhmä ja itsekäs ihminen. Vaihdetaan aihetta, kerroinko jo että tapasin vanhan tuttuni joka totesi etten ole muuttunut vuosien mittaan ollenkaan. Että ei uskoisi minun ikinä olevan mummo.

Vai haluaisitte te elokuviin, en kyllä voi tuolloin auttaa kun itselläni on saunailta "tyttöjen" kanssa ja lupasin sinne mennä. Kyllä minä muistan kuinka itseänikin harmitti monesti kun lapset oli pienempiä ja joutui niiden vuoksi menoja jättää menemättä, sitä olisi vain pitänyt ajatella ennen kuin niitä lapsia teki. Ettekö te muuten juuri puoli vuotta sitten olleet kaksin saunassa illalla?

Olet menossa lääkäriin lapsen kanssa silloin, mihin muut pienemmät ajattelit? Et sitten voinut kysyä minua, kyllähän minäkin niitä hoitaisin ihan mielelläni. Minua loukkaa kun kysyt ennemmin muita, minähän olen niiden mummo. Ei, en silti ehdi nyt pariin kuukauteen käymään ja voi kuinka minua harmittaa kun pienimmäinen ujostelee minua. Kyllä sinun pitäisi käydä useammin lasten kanssa meillä. Tosin minulle ei käy oikeastaan koskaan, paitsi silloin kun itselläsi on jotain muuta sovittuna tai kotona kiire lasten kanssa.

Lapsenlapset on parasta mitä minulla on, ja minulla on pitkään ollut sellainen vauvanpaijausolo. No kuinka se nyt jo vuoden täyttää se vauva, enhän minä ole nähnyt sitä edes kymmentä kertaa tänä aikana. Kylläpä aika menee nopeasti.